انواع روش های جوشکاری

کار با دستگاه جوش و جوشکاری انواع فلزات و تولید محصولات متفاوت و گاه پیچیده میتواند هم مهیج و هم شگفت انگیز باشد. تولید محصولاتی که در ابتدا فقط چند تکیه آهن بوده است و حالا تبدیل به یک محصول صنعتی خارق العاده شده فقط فقط از دست یک طراحی بی نقص، یک جوشکار متبحر و یک دستگاه جوش عالی برمی آید، اما در این بین انتخاب روش درست جوشکاری و دستگاه جوش مناسب برای جوشکاری بسیار مهم و حایز اهمیت می باشد.

در این مقاله به بررسی انواع مختلف روش های جوشکاری و دستگاه های جوش و کاربردهای متنوع آن می پردازیم تا بیشتر با اصطلاحات رایج در مدل های مختلف دستگاه های جوش آشنا شویم.

در فرآیند جوشکاری چندین روش و چندین نوع مختلف دستگاه جوش وجود دارد که متناسب با قطعه ای که بنا بر جوشکاری آن است دستگاه جوشکاری انتخاب می شود. نوع قطعه، جنس قطعه، ضخامت قطعه فلزی و حساسیت جوشکاری عوامل تاثیر گذار در انتخاب روش و دستگاه جوش میباشد، گاها شرایطی وجود دارد که در یک جوشکاری می توان از چندین دستگاه جوش استفاده کرد اما انتخاب بهترین نوع و روش نتایج بسیار مطلوب تری در جوشکاری دارد.

 

روش جوشکاری با الکترود دستی (SMAW)

این روش جوشکاری که جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود پوشش دار (Shielded Metal Arc Welding) نام دارد، یکی از متداولترین روش های جوشکاری می باشد و با استفاده از الکترود دستی انجام می شود. در این روش حرارت تولید شده بوسیله قوس الکتریکی که مابین الکترود و قطعه مورد نظر بوجود می آید، باعث ایجاد ذوب و اتصال قطعه کار می شود. در این فرآیند از الکترود که دارای یک هسته فلزی است و از پوشش مخصوص پوشیده شده است استفاده می شود. این پوشش هسته فلزی که در حین فرآیند جوشکاری موجب ایجاد دود می شود وظیفه محافظت از حوضچه مذاب و نیز جوشکار را دارد. همچنین این پوشش با ورود به حوضچه مذاب در قالب سرباره جوش به محافظت از جوش تا هنگام سردشدن فلز می پردازد.

جهت مشاهده محصولات در دسته اینورتر جوشکاری صباالکتریک بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

"دستگاه های جوش اینورتر صباالکتریک"

 

اینورتر جوشکاری صباالکتریک

 

روش جوشکاری با سیم توپر (GMAW یا MIG-MAG)

این نوع روش جوشکاری که در صنایع بسیاری متداول و پر مصرف می باشد جایگزینی برای جوشکاری با الکترود دستی می باشد.

در این روش جوشکاری، حرارت ایجاد شده از طریق قوس الکتریکی باعث ذوب فلز پایه و سیم جوشکاری می شود. در این فرآیند جوشکاری سیم جوش به صورت پیوسته و با یک سرعت مشخص از فیدر دستگاه جوش به حوضچه مذاب تغذیه می شود و نقش فلز پر کننده را ایفا می نماید. در فرآیند جوش GMAW قوس الکترکی و حوضچه جوش بوسیله گاز محافظ که می تواند شامل یک یا مخلوطی از چند نوع گاز باشد محافظت می گردد. این گاز های محافظ از سر مشعل خارج می گردد و باید در نظر داشت این گاز محافظ باید سر تاسر فلز مورد نظر که جوش می شود را پوشش دهد در غیر این صورت ورود هوا می تواند باعث ایجاد نقص در جوش گردد.

جهت مشاهده محصولات جوشکاری Co2 صبا الکتریک بر روی لینک زیر کیلیک نمایید:

"دستگاه های جوش میگ مگ صباالکتریک"

 

قیمت Co2 صباالکترک

 

روش جوشکاری با الکترود تنگستن (GTAW یا TIG)

این روش جوشکاری که با نام آرگون نیز شناخته می شود با استفاده از حرارت ایجاد شده از قوس الکتریکی بین قطعه پایه و الکترود تنگستن (مصرف نشدنی) انجام می گردد. در این نوع فرآیند جوشکاری از گاز محافظ خنثی مانند آرگون استفاده می گردد و با توجه به اینکه در این روش هیچگونه ای سرباره ای وجود ندارد، لازم است که هم الکترود مصرف نشدنی تنگستنی و هم سطح قطعه توسط گاز محافظ پوشش داده شود تا از آلوده شدن جوش جلوگیری شود. لازم به ذکر است در روش جوشکاری GTAW می توان از فلز پر کننده مشابه با فلز پایه نیز جهت پر کردن استفاده کرد که به افزایش نرخ رسوب کمک می کند.

جهت مشاهده محصولات دستگاه جوش تیگ صبا الکتریک بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

"دستگاه جوش آرگون صباالکتریک"

 

دستگاه جوش تیگ صباالکتریک

 

روش جوشکاری زیرپودری (SAW)

این روش جوشکاری یکی از روش های جوشکاری با کیفیت و خاص می باشد که بیشتر در پروژه های صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این فرآیند جوشکاری، فرآیند قوس الکتریکی بر روی سیم مصرفی جوشکاری در زیر پودر یا به اختصار جوشکاری زیر پودری (Submerged Arc Welding) نامیده می شود.

در جوشکاری زیر پودری (SAW) حرارات ناشی از قوس الکتریکی موجب ذوب سیم مصرفی و فلز پایه می شود و این امر موجب ایجاد اتصال می گردد. پودر مخصوص جوشکاری در این روش وظیفه حفاظت از جوش را دارد. به صورت که در این روش همزمان با فرآیند جوشکاری پودر جوش از مخزن مجزا وارد ناحیه جوشکاری شده و از حوضچه مذاب و جوش محافظت می کند.

در این روش جوشکاری که حالت نیمه اتوماتیک دارد تنها نیاز به یک اپراتور جهت کنترل دستگاه  جوش زیر پودری و تامین مواد مورد نیاز دستگاه می باشد.

جهت مشاهده محصولات جوشکاری زیرپودری صباالکتریک بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

"دستگاه جوش زیرپودری صباالکتریک"

 

قیمت زیرپودری اینورتر صبا الکتریک

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش